Kleuterschool

Wij zijn een katholieke kleuterschool en beleven de katholieke godsdienst doorheen alle activiteiten vanuit een wederzijds respect voor alle kinderen en voor andere godsdiensten.
Doorheen de ganse dag, in begeleide activiteiten, in zelfstandig spelen, in de verschillende ontmoetingen met de andere kleuters en volwassenen, en in het exploreren van ervaringen en spelsituaties, werken we aan waardenopvoeding vanuit de christelijke inspiratie, gebonden aan de specifieke behoefte van elke kleuter.
Elke kleuter telt mee, is uniek. Elke kleuter in verbondenheid met zichzelf, met de anderen en met de wereld.

We willen de kleuters met elkaar leren omgaan op een respectvolle manier, met zo weinig mogelijk conflicten en zonder elkaar pijn te doen.
We bieden optimale ontwikkelingskansen aan de totale persoon van de kleuter. Door gerichte ondersteuning, aangepaste activiteiten en betekenisvolle taken begeleiden we de kleuters in hun ontwikkeling op hun eigen tempo zowel in de klas als buiten de klas. Door de buitenspeeldagen stimuleren de verbeelding, verwondering, omgaan met natuur  en het risicovol spelen.
We werken met belangstellingscentra’s nauw aansluitend bij de leefwereld van de kleuters.
We zorgen hier voor voldoende gradatie en differentiatie zodanig dat elke kleuter optimaal kan groeien in zijn/haar totale persoon.

Het zich goed voelen van de kleuter ( welbevinden )is ons uitgangspunt. De betrokkenheid en de ontwikkeling van de verschillende competenties stimuleren we door een doelgerichte en planmatige werking met een gerichte ondersteuning van de kleuterleidsters.

Verbondenheid tussen de kleuters en de kleuterleidsters, tussen de kleuters met elkaar is de rode draad van onze werking. Dit wordt concreet gemaakt door een jaarthema. Hieraan koppelen we allerlei activiteiten en thema’s. Ook klasdoorbrekend werken past hierin zoals het sintspel, vriendschapsdag ...

De totale ontwikkeling van elk kind wordt opgevolgd door de klasjuf via het kindvolgsysteem. Zij organiseert kindgerichte activiteiten naar de talenten en specifieke noden van elk kind.

We observeren het welbevinden, de betrokkenheid en de competenties doorheen de ganse dag in verschillende activiteiten/ervaringen/situaties. De kleuters ontwikkelen op hun eigen tempo in een warm klasklimaat.

Voor kinderen met extra zorg en/of andere noden zoeken we ondersteuning binnen het zorgteam in nauwe samenwerking met het CLB ( en mogelijk met andere externen ).

De ouders van onze kleuters zijn belangrijke en waardevolle partners in de gezamenlijke zorg voor het welbevinden en de ontwikkeling van onze kleuters. Dit in een open en respectvolle communicatie. We houden de ouders op de hoogte van de werking van de klas in een algemeen oudercontact. De groei van de kleuters wordt besproken in individuele oudercontacten waar iedereen welkom is.
Indien er eerder zorgen/problemen voordoen worden de ouders uitgenodigd voor een gesprek.

Als kleuterschool hebben we een nauwe samenwerking met de lagere school en de scholengemeenschap GeNegen. We hebben een open relatie met schoolbetrokkenen, de lokale gemeenschap en andere participanten.
Als groeiende, steeds in ontwikkeling zijnde organisatie stimuleren we niet alleen onze kleuters, maar ook het ganse team tot leren. Dit door de mogelijkheid te bieden en het zich professionaliseren van elke kleuterleidster.

We trachten als team ook een sterke verbondenheid te hebben met respect voor ieders eigenheid.

Samen groeien in een zorgzaam en eigen-aardig klimaat!